پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
گزارش عملکرد پارک علم و فناوری خراسان در سال 1401

در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری رخ داد:

گزارش عملکرد پارک علم و فناوری خراسان در سال 1401

- 1402/06/22

درنشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری که با حضور وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، مسعود میرزائی شهرابی رئیس پارک علم و فناوری خراسان به ارائه دستاوردهای یکسال اخیر پارک علم و فناوری خراسان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، رئیس پارک علم و فناوری خراسان در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری گفت: از زمستان سال 1400 که توفیق خدمتگزاری به فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان خراسان رضوی به اینجانب واگذار شد، همه توان و تلاش خود را به کار بستیم تا بتوانیم همسو و همگام با دولت انقلابی سیزدهم، منشأ اثر و تحول در ارتقاء ارکان مختلف زیست بوم فناوری و نوآوری استان بوده که این ارتقاء به یک جهش در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان منجر گردد. از همین رو محورهایی را جهت فعالیت متمرکز، هدفمند و همراه با یک برنامه مدون تعریف نموده و تلاش نمودیم با بکارگیری همه ظرفیت‌ها و با کار جهادی در این محورها گام برداریم.

افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP:

 یکی از اولویت‌های تعریف شده در پارک علم و فناوری خراسان در دوره جدید مدیریت، تلاش جهت افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP استان بود. لذا در این راستا تلاش نمودیم عرصه‌های دارای مزیت استانی و دارای اقتصاد کلان در استان را شناسایی و در جهت توسعه فناوری در این عرصه‌ها گام برداریم. در گام اول تلاش نمودیم با شناسایی و تعریف عرصه‌های تخصصی دارای مزیت و اقتصاد کلان در قالب پردیس‌ها، به توسعه فناوری در این عرصه‌ها کمک نماییم که این خود به ثروت‌آفرینی و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان تحصیلکرده منجر شده است. در همین راستا عرصه‌هایی همچون صنایع معدنی و فولادی، صنایع غذایی و کشاورزی و همچنین صنایع خلاق و فرهنگی که از اصلی‌ترین مزیت‌های استان خراسان رضوی هستند مورد توجه قرار گرفتند و با بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها، بسترهای تخصصی توسعه فناوری در این عرصه‌ها شکل گرفت. در این مسیر تلاش شد مشارکت بخش خصوصی و صنایع کلان جهت ایجاد بسترهای تخصصی توسعه فناوری مورد توجه ویژه قرار گیرد تا ضمن کاهش هزینه‌ها و بار مالی برای دولت، به پایداری این بسترها کمک شایانی گردد. از سویی بخش خصوصی بسیار توانمندتر از ساختارهای دولتی می‌تواند به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کمک نماید و از سوی دیگر نیازهای شرکت‌ها و صنایع کلان استانی و شبکه مسائل روبروی آنها، فرصت خوبی برای فعالیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را فراهم می‌آورد.

توسعه عدالت محور در عرصه‌ فناوری:

 یکی دیگر از موضوعات مهم پرداخته شده در دوره مدیریت جدید پارک، تمرکز زدایی از مرکز استان و توجه متوازن به توسعه زیرساخت در کل استان بوده است. در حال حاضر در پارک علم و فناوری خراسان توفیق آنرا داریم که به بیش از 500 شرکت دانش‌بنیان و فناور ارائه خدمت نماییم. به جرأت می‌توان گفت که مهم‌ترین چالش پیش‌روی فعالیت پارک علم و فناوری خراسان نبود زیرساخت کافی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است. این موضوع نیز از موضوعات مغفول مانده در سال‌های اخیر پارک بوده، به نحوی که مساحت سایت اصلی پارک در بیست‌سال گذشته علیرغم افزایش تعداد شرکت‌های فناور و دانش هیچ رشدی نداشته است. این موضوع نیز در شهرستان‌ها نیز مشهود بوده و در برخی از شهرستان‌های دارای ظرفیت بالا در فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، هیچ زیرساختی جهت ارائه خدمت وجود نداشت. در طول مدت 18 ماهه مدیریت جدید پارک، تعداد شهرستان‌های تحت خدمات پارک به اندازه بیست‌سال قبل آن افزایش یافته و همچنین زیرساخت‌های شهرستان‌هایی که ساختارهای توسعه فناوری مانند مراکز رشد در آنها وجود داشت نیز تقویت شده و ارتقاء یافته است. برخی از مراکز رشد نیز در همین مدت به پردیس ارتقاء یافته‌اند.همچنین پردیس‌های تخصصی همچون پردیس سلامت ثامن نیز با مشارکت بخش خصوصی آغاز به کار نمود. تمام این تلاش‌ها در راستای افزایش دایره خدمات به فناوران استان شکل گرفته و پیگیری‌ها و فعالیت‌ها جهت ایجاد ساختارهای توسعه یافته‌ای همچون شهرک علمی-فناوری نیز که خود یک جهش در عرصه توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند باشد، ادامه دارد.

ارتقاء دانش و فرهنگ عمومی در عرصه فناوری:

 به جرأت میتوان گفت، یکی از الزامات توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، مردمی‌سازی فناوری و آشنا کردن آحاد جامعه با فناوری‌است. طرح منش (مردمی‌سازی، نقطه‌زنی، شبکه سازی) از طرح‌های راهبردی بود که با همین هدف در پارک تعریف شد و همه ظرفیت‌های پارک در این راستا فعالیت نمودند. همچنین توجه ویژه به نوجوانان و دانش‌آموزان در بحث فرهنگ‌سازی از اصلی‌ترین اقدمات فرهنگ‌ساز انجام شده در این راستا بوده است. به جهت اهمیت این موضوع سرزمین علم و فناوری نوجوانان در اسفند ماه سال 1401 در مساحتی حدود 800 متر مربع افتتاح گردید. ظرف 18 ماه گذشته قریب به ده هزار دانش‌آموز و دانشجوی با هدف ایجاد انگیزه و امید و آشنا شدن با نحوه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از سایت اصلی پارک و سرزمین علم و فناوری نوجوانان بازدید نموده‌اند. همچنین از دیگر اقدامات موثری که در جهت فرهنگ‌سازی و شبکه سازی فعالان عرصه فناوری برگزاری رویدادهایی تحت عنوان تانا ( توسعه و ارتقای زیست بوم و اکوسیستم نوآوری استان) بود که توانست با جذب مخاطبان بسیار به شبکه سازی فعالان عرصه فناوری و ارتباط دادن صاحبان صنایع بزرگ با شرکت‌های فناور و صاحبان ایده بپردازد. تانای صنایع غذایی، تانای صنایع معدنی و فولادی و تانای صنایع خلاق و فرهنگی از جمله رویدادهای بارگزاری شده در سال گذشته بوده است.

دیپلماسی فناوری:

آنچه روند توسعه فناوری و رشد قابل توجه صادرات محصولات فناورانه در سال‌های اخیر در پارکهای علم فناوری و شرکتهای دانش بنیان نشان می‌دهد، اینست که ظرفیت بالا و توان فنی و تخصصی جامعه نخبگانی کشور باعث وارونه شدن جریان واردات فناوری به صادرات فناوری شده است. یکی دیگر از اقدامات اساسی در راستای توسعه بازار شرکت‌ها، توجه به توسعه بازارهای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در خارج از کشور بوده است. ظرف 18 ماه گذشته، ده‌ها هیئت تجاری از کشور‌های مختلف در سطوح مختلف (رئیس مجلس، وزیر، سفیر و کاردار، بازرگانان و تولیدکنندگان و ...) از شرکت‌های پارک بازدید کرده که این موضوع باعث شده بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور پارک از محدوده کشورهای همسایه فراتر رفته و به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی و حتی اروپایی توسعه یابد. شاهد این اتفاق کشورهای هدف صادرات در حوزه‌ی محصولات فناورانه است که به طور نمونه در پارک علم و فناوری خراسان رضوی عمدتاً عبارتند از انگلیس، عراق، افغانستان، ترکیه، سوریه، مالزی، کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آمریکای لاتین و کشورهایcis ، این دیپلماسی فعال که به برکت تلاش‌های دولت انقلابی سیزدهم شکل گرفته، باعث شده توسعه صادرات محصولات و خدمات فناورانه یک جهش را تجربه کند. به نحوی که صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناور پارک در دوسال اول دولت سیزدهم در مقایسه با دو سال انتهایی دولت قبل، رشد بیش از ده برابری را نشان می‌دهد و میزان صادرات از 700 هزار دلار در سال 1399 به 12 میلیون دلار در سال 1401 رسیده است.

هم‌افزا و همسو نمودن تمامی ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان:

 در دوره مدیریت جدید پارک خراسان تلاش شد تا تمامی ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان اعم از پارک‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، سازمان‌های مرتبط مانند صمت، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد و از همه مهم‌تر صنایع کلان و تاثیرگذار استان بصورت همسو و هم‌افزا و در جهت منافع کلان استان و کشور در عرصه فناوری گام بردارند. برگزاری نشست‌ها و رویدادهای مشترک، توسعه بازار تمامی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان، حضور مستمر در دانشگاه‌ها و تعامل مستقیم با اساتید و دانشجویان، فراهم نمودن بستر حضور تعداد زیادی از دانشجویان و دانش‌آموزان در پارک و تعریف پروژه‌های مشترک در عرصه‌های تخصصی تنها بخشی از اقدامات انجام شده در این راستا بوده است. تمام این فعالیت‌ها و تلاش‌ها در سال گذشته منجر شد تا پارک خراسان بر اساس ارزیابی‌های متقن صورت گرفته توسط وزارت علوم به عنوان پارک برتر سال 1401 انتخاب شده و رئیس پارک به نمایندگی از همه کارکنان خدوم پارک نشان سرو را از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری دریافت نماید. آنچه گفته شد تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته و توفیقات بدست آمده در پارک علم و فناوری خراسان در دوره مدیریت جدید آن بوده و به حول و قوه الهی و مدد عالم آل الله، در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و توسعه بیش از پیش این پارک خواهیم بود. به نحوی که پارک را از بازیگری استانی در عرصه فناوری، به بازیگری ملی و در گام بین‌المللی تبدیل نماید، ان‌شاءالله.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان در ادامه نیز در پنل تخصصی به تفسیر  اهم ظرفیت های قانونی مستخرج از قانون جهش تولید دانش بنیان و آیین نامه های اجرایی آن پرداخت که این مهم در قالب کتابچه به حاضران تقدیم شد.

دانلود پیوست خبر مسعود میرزائی شهرابی مسعود میرزائی شهرابی
نشست زیست بوم فناوری و نوآوری استان خراسان رضوی و مراسم تکریم و معارفه معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوینشست صمیمی جناب آقای احسان عظیمی‌راد، نماینده منتخب مردم شریف مشهدمقدس و کلات، با بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری در پارک علم و فناوری خراسان

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.